پزشکی - سلامت 3

ده عادت مهم مخرب مغز
1- عدم مصرف صبحانه : افرادی که صبحانه نمی خورند سطح قندخون پائین تری خواهند داشت ، این مسئله منجر به نرسیدن مقدار کافی مواد غذائی به مغز و در نتیجه دژنراسیون ( تحلیل بافت ) مغز خواهد شد .
2-پرخوری : پرخوری باعث سفتی شریانهای مغزی و در نتیجه منجر به کاهش قدرت مغز می شود .
3-دخانیات : مصرف دخانیات باعث چروکیدگی متعدد مغز و در نتیجه بیماری آلزایمر می شود .
4-مصرف زیاد قند : مصرف زیاد قند می تواند باعث تداخل در جذب پروتئین ها و سایر مواد غذائی و در نتیجه سوء تغذیه شده و باعث اختلال در تکامل مغز شود .
5-آلودگی هوا : مغز بزرگترین عضو مصرف کننده اکسیژن در بدن ما است . هوای استنشاقی آلوده باعث کاهش اکسیژن رسانی به مغز و در نتیجه کاهش کارائی مغز خواهد شد .
6-کم خوابی : خواب به مغز ما اجازه استراحت می دهد.محرومیت از خواب به مدت طولانی باعث تسریع مرگ سلولهای مغزی میشود .
7-پوشاندن سر هنگام خواب : خوابیدن با سر پوشیده باعث افزایش غلظت دی اکسیدکرین و کاهش غلظت اکسیژن شده که می تواند منجر به اثرات مخرب مغزی شود .
8-کارکردن سخت فکری در طی بیماریها:کار فکری زیاد یا مطالعه در هنگام بیماری موجب کاهش کارائی مغز و افزایش صدمه به آن میشود
9-فقدان تحریک فکری : تفکر بهترین راه تمرین مغز است . فقدان فعالیت فکری می تواند باعث چروکیدگی مغز شود .
10-بندرت صحبت کردن : مکالمه هوشمندانه باعث تسریع کارائی مغز می شود. /3

11دلیل باورنکردنی افسردگی
بحث بر سر این که زندگی شهری بهتر است یا روستایی، بحثی بی‌پایان است، اما تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که در شهر زندگی می‌کنند تا 39 درصد بیشتر در معرض اختلالات روحی هستند تا آنهایی که در روستا زندگی میکنندافسردگی محرک‌های زیادی دارد؛ ضربه‌روحی، مشکلات مالی، سوگ از دست دادن عزیزان و بیماری ها نمونه‌هایی از این محرک ها هستند. اما اگر افسرده هستید و هیچکدام از این ها در مورد شما صدق نمی‌کند، تعیین یک دلیل خاص برای افسردگی تان کمی دشوار است. در واقع، ممکن است افسردگی شما یک دلیل خاص و مشخص نداشته باشد. در زیر به برخی از علت‌های عجیب افسردگی اشاره می‌کنیم:
1- هوای تابستان

اختلال خلقی فصلی بیشتر با افسردگی زمستانی شناخته شده است که افراد زیادی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. اما برای تعدادی از این افراد، این نوع افسردگی در تابستان اتفاق می‌افتد. افسردگی هوای گرم زمانی اتفاق می‌افتد که بدن برای وفق یافتن با فصل جدید دچار تاخیر می شود. این مشکل می‌تواند به‌خاطر عدم تعادل موادشیمیایی در مغز و هورمون ملاتونین باشد.
2- مصرف دخانیات
افرادی که در معرض افسردگی قرار دارند، بیشتر به کشیدن سیگار روی می‌آورند. اما گفته می‌شود که نیکوتین بر فعالیت انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز اثر می‌گذارد و موجب بالا بردن سطح دوپامین و سروتونین (که مکانیزم عمل داروهای ضدافسردگی نیز هست) می‌شود. این موضوع می‌تواند اعتیادآوری دارو و تغییرات خلق‌وخو که با آن همراه است و همچنین این که چرا افسردگی با ترک سیگار همراه است را توضیح دهد. خودداری از کشیدن سیگار و ترک آن می‌تواند به متوازن کردن موادشیمیایی مغز شما کمک کند.
3- بیماری تیروئید
وقتی غده تیروئید نتواند هورمون کافی تولید کند، به آن کم‌کاری تیروئید گفته می‌شود و افسردگی یکی از علائم آن است. این هورمون چندکاره است، اما یکی از مهمترین وظایف آن انتقال دادن پیام های عصبی و تنظیم سطح سروتونین در بدن است.اگر علائم جدیدی از افسردگی را در خود مشاهده می‌کنید (مخصوصاً اگر همراه با حساسیت به سرما، یبوست و خستگی باشد) بد نیست که یک آزمایش تیروئید انجام دهید. کم‌کاری تیروئید با دارو قابل درمان است.
4- عادات بد خواب
جای تعجب نیست که کمبود خواب منجر به آسیب‌پذیری شود، اما می‌تواند احتمال بروز افسردگی را نیز افزایش دهد.در یک تحقیق که در سال 2007 انجام گرفت مشخص شد که وقتی به افراد سالم کمبود خواب اعمال شد، بعد از مشاهده تصاویر ناراحت‌کننده، فعالیت مغزی بیشتری داشتند تا آن دسته ازشرکت‌کنندگان که خواب کافی داشتند و این درست شبیه به واکنشی است که افراد افسرده دارند.اگر به اندازه کافی نخوابید، وقت کافی برای تجدید قوای سلول‌های مغزی ندارید و مغز خوب کار نخواهد کرد و این یکی از عواملی است که می‌تواند موجب افسردگی شود.
5- فعالیت بیش از حد در فیسبوک
آیا وقت زیادی را در چت‌روم‌ها و وب سایت‌های اجتماعی می‌گذرانید؟ تحقیقات زیادی نشان می‌دهد که این می‌تواند با افسردگی مرتبط باشد، مخصوصاً در نوجوانان.معتادان به اینترنت با ارتباطات انسانی واقعی در کشمکش هستند و معمولاً همراهی ندارند و دیدگاهشان به دنیا تا حدی غیرواقعی است. برخی متخصصین حتی آن را "افسردگی فیسبوکی" می‌نامند.طی یک تحقیق که در سال 2010 انجام گرفت، محققان دریافتند که حدود 2/1 درصد از افراد بین 16 تا 51 سال زمان زیادی را در اینترنت سپری می‌کنند و این افراد بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی متوسط تا شدید هستند.
6- محل زندگی
بحث بر سر این که زندگی شهری بهتر است یا روستایی، بحثی بی‌پایان است، اما تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که در شهر زندگی می‌کنند تا 39 درصد بیشتر در معرض اختلالات روحی هستند تا آنهایی که در روستا زندگی میکنند تحقیقی که در سال 2011 انجام گرفت، برای این مسئله توضیحاتی ارائه می‌دهد: شهرنشینان در بخشی از مغز که استرس را تنظیم و تعدیل می‌کند فعالیت بیشتری دارند و مقدار بیشتر استرس میتواند موجب اختلالات روانی شود.
میزان افسردگی در کشورها و شهرهای مختلف نیز متفاوت است. افسردگی برخی کشورها شایع‌تر می‌باشد.
7- داشتن گزینه‌های انتخابی زیاد
داشتن گزینه‌های زیاد برای انتخاب یک چیز، کار را سخت می‌کند. البته این موضوع برای آن دسته از افراد که در خرید معمولاً اولین چیزی که نظرشان را جلب می‌کند می‌خرند، مشکل نیست. اما افرادی هستند که در صورت زیاد بودن گزینه‌های انتخاب، وقت بسیار زیادی را صرف بررسی چندباره هر گزینه می‌کنند تا بهترین را انتخاب کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که این نوع برخورد موجب ایده آل‌گرایی و افسردگی می‌شود.
8- نخوردن ماهی
مصرف کم اسیدهای چرب امگا3 که در ماهیها و روغن‌های گیاهی یافت میشود میتواند باعث افزایش احتمال ابتلا به افسردگی شود
در یک تحقیق که در سال 2004 انجام گرفت، رابطه‌ی بین مصرف کم ماهی و بروز افسردگی در خانم‌ها مشخص شد. اما در آقایان این مسئله دیده نشد.این اسیدهای چرب انتقال‌دهنده‌های عصبی مثل سروتونین را تنظیم می‌کنند که می‌تواند علت افسردگی باشد.مکمل روغن ماهی هم می‌تواند کمک کند.حداقل یک تحقیق تایید کرده است که این مکمل‌ها به کاهش افسردگی در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی کمک کرده است.
9- روابط خواهر و برادری ضعیف
با این که نداشتن رابطه خوب با هرکسی می‌تواند موجب افسردگی شود، اما در یک تحقیق که در سال 2007 انجام شد، مشخص گردید که مردهایی که قبل از سن 20 سالگی با خواهر و برادرهای خود کنار نمی‌آمدند، در سال های بعد و بزرگسالی بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار داشته‌اند. با این که مشخص نیست چه چیزی در رابطه خواهربرادری اینقدر مهم است، اما محققان حدس می‌زنند که این روابط می‌تواند با توانایی برقراری ارتباط افراد با هم‌سالان خودمرتبط باشد. کشمکش زیاد بین خواهر و برادرها می‌تواند فرد را تا قبل از سن 50 سالگی در معرض ابتلا به افسردگی قرار دهد
10- قرص‌های ضدبارداری
داروهای جلوگیری خوراکی حاوی سنتزی هورمون پروژسترون هستند که تحقیقات مشخص کرده است می‌تواند موجب افسردگی در خانم‌ها شود.دلیل آن هنوز مشخص نیست و این مشکل برای همه اتفاق نمی‌افتد، اما اگر خانم‌ها سابقه افسردگی دارند یا در معرض ابتلا به آن قرار دارند، با استفاده از قرص های ضدبارداری احتمال بیشتری برای افسرده شدن آنها وجود دارد.
11- داروها
افسردگی می‌تواند از جمله عوارض ‌جانبی بسیاری از داروها باشد.به عنوان مثال، آکوتان و نوع ژنتیکی آن (ایزوترتینیون) برای از بین بردن جوش‌های پوستی تجویز می‌شود، اما افسردگی و فکر خودکشی از جمله خطراتی است که افراد را با مصرف این دارو تهدید می‌کند.
مصرف داروهای ضداضطراب و خواب‌آور مثل والیوم و زاناکس، لوپرسور که برای درمان فشارخون بالا تجویز می‌شود، داروهای پایین آورنده کلسترول مثل لیپیتور و پریمارین برای سندرمهای پیش از یائسگی  از جمله این داروها هستند .هر زمان که دارو جدیدی برایتان تجویز می‌شود حتماً قسمت عوارض‌جانبی آن را مطالعه کنید و حتماً از پزشکتان سوال کنید که در خطر ابتلا به آن قرار نداشته باشید.

افسردگی را درمان کنید

هر کسی در هر سن، جنس، نژاد یا وضعیت اجتماعی ممکن است به افسردگی مبتلا شود. از هر 10 نفری که به پزشکان مراجعه می کنند، یک نفر افسردگی دارد. در نیمی از موارد، بیماری این افراد تشخیص داده نمی شود و درمان نشده باقی می ماند. اگر افسردگی درمان نشود، کیفیت زندگی بسیار پایین آمده و خطر خودکشی همواره وجود دارد. ممکن است شما تشخیص ندهید که افسرده هستید و یا به دنبال درمان آن نباشید. اما اگر هر چه زودتر به فکر علائم و به دنبال درمان باشید، شانس درمان کامل، سریع تر و بیشتر است. پیشگیری از عود بیماری نیز بسیار مهم است. افسردگی در هیچ سنی، طبیعی تلقی نمی شود و درمان آن اهمیت زیادی دارد. افسردگی در بچه ها معمولا به سختی تشخیص داده می شود. همچنین افراد مسن ممکن است تصور کنند که احساس افسردگی آن ها طبیعی است. درمان این افراد از ناتوانی زودرس آن ها جلوگیری می کند و از خطر مرگ مربوط به افسردگی می کاهد. حمایت خانواده در درمان افسردگی نقش مهمی دارد. داروها را نباید خودسرانه مصرف کرد. مصرف برخی داروها با هم، ممکن است کشنده باشد.
ترکیبات گیاهی نیز با برخی داروها تداخل دارند و ممکن است عوارض جدی ایجاد کنند. در برخی موارد حتی بعضی از غذاها ممکن است با دارو تداخل داشته باشند. بر اساس تاریخچه بیماری، شدت و ماهیت افسردگی، نوع دارو توسط پزشک انتخاب می شود و در مورد رژیم غذایی، و تداخلات دارویی توضیحات لازم داده می شود./6

ساده‌ترین روش‌ها برای خوشبوکردن دهان

 بوی بد دهان در کنار پایین‌آوردن شخصیت اجتماعی شما می‌تواند نشان‌دهنده بیماری‌های دهان و دندان مانند عفونت‌ها باشد. برای از بین بردن این بو باید نکاتی را رعایت کنید.  در مواقعی که این بوی بد از بیماری‌ها نشان داشته باشد باید سریعا به پزشک مراجعه کنید اما در دیگر موارد راههایی وجود دارد که این بوی بد را از بین ببرید که در ادامه به برخی از این راهها اشاره می‌کنیم:
آب بنوشید
یکی از دلایلی که باعث به وجود آمدن بوی بد دهان می‌شود این است که باکتری‌های دهان شما پروتئین غذایی را می‌شکنند. این باکتری‌ها از اکسیزنی که در آب وجود دارد فراری هستند؛ پس بهترین راه برای از بین بردن بوی بد نوشیدن مقدار زیادی آب است.
رژیم سبزیجات پرفیبر
سبزیجات ترد و پر از فیبر از جمله موادی هستند که می‌توانند به راحتی بوی دهان را از بین ببرند. برای مثال خیار می‌تواند گزینه اول این کار باشد؛ تنها کافیست یک تکه خیار را به مدت 90 ثانیه در دهان قرار دهید. این کار باعث می‌شود تا بو کاملا از بین برود. این سبزیجات همچنین از رشد باکتری‌ها نیز جلوگیری می‌کنند.
چای سبز
چای سبز را بیشتر یک نوشیدنی برای لاغری می‌دانیم اما در تحقیقاتی که در سال 2009 انجام شد، چای سبز به عنوان یک نوشیدنی خوب برای از بین بردن بوی بد دهان معرفی شد. این تحقیقات همچنین حاکی از آن بود که چای سبز می‌تواند جلو بیماری‌های لثه را بگیرد. البته برای نتیجه گرفتن بهتر است تا چای سبز را بدون افزودنی‌های میل فرمایید.
آدامس بدون قند
استفاده از آدامس یکی از راههایی است که این روزها برای از بین بردن بوی بد دهان از آن بهره می‌بریم. اما نکته اصلی که به آن توجه نداریم این است که بیشتر آدامس‌ها دارای شکر هستند و همین شکر محلی برای رشد باکتری‌هاست. از همین رو بهتر است تا از آدامس‌های بدون شکر استفاده کنیم.
دهان‌شویه
مسواک‌زدن برای داشتن دهانی خوشبو بسیار لازم است و البته نکته‌ای که افراد کمی به آن عمل می‌کنند استفاده از دهان‌شویه ها است. این دهانشویه‌ها را می‌توانید به راحتی از داروخانه‌ها خریداری کنید. /1

گل نرگس کلید درمان افسردگی
 عبور گلها از دیوار دفاعی مغز
یک دسته گل همواره می تواند روحیه هرکس را بهتر کند اما، گلهای نرگس تأثیراتی بیشتر دارند آنها می توانند کلیدی برای درمان افسردگی تلقی شوند.
 دانشمندان کشف کرده اند که مولفه های تشکیل دهنده گونه های گل برف در آفریقای جنوبی و گلهای نرگس می توانند از سد خونی مغزی یا دیوار دفاعی که مغز را منزوی نگاه می دارد، عبور کنند. این سد مشکل مهمی برای پزشکان در درمان شرایط مغزی چون افسردگی است، چرا که دربرگیرنده پروتئینهایی است که به محض ورود دارو آن را پس می زند. این درحالی است که بیگر برودین که این تحقیق را در دانشگاه کپنهاگ انجام داده اظهار داشت که مولفه های تشکیل دهنده در این گلها می تواند از این سد عبور کند.این کشف تازه می تواند در نهایت به رساندن دارو به مغز کمک کند.براساس این تحقیق که در مجله داروخانه و داروشناسی منتشر شده است، چندین مولفه گیاهی می توانند از سد پروتئنی مغز عبور کند.دکتر برودین اظهار داشت: ما مولفه های مختلفی را برای تأثیر آنها در انتقال پروتئین به مغز آزمایش کرده ایم. نتایج ما امید بخش است و چندین مولفه شیمیایی دیگر نیز باید بررسی شود تا به عنوان ساخت دارو در درازمدت مورد استفاده قرار بگیرد.وی افزود: رگهای خونی مغز برای اکثر مولفه ها غیرقابل نفوذ هستند و یکی از دلایل همین پروتئینهای فعال هستند. یافتن مولفه هایی که بتواند از این خط دفاعی عبور کند بسیار جالب بوده است.این محقق یاد آورشد: مطالعات درمانهای طبیعی منبع ارزشمندی تلقی می شود و به ما این دانش را می دهند که بتوانیم از آنها در زمینه های دیگری استفاده کنیم. این درحالی است که وی هشدار داد این تحقیق هنوز در مرحله اول است و راه و زمان طولانی در پیش است تا بتوان از این مولفه به عنوان یک دارو استفاده کرد.
سد خونی مغزی یا در اصطلاح پزشکی (BBB) محدوده جدا کننده بین مایع برون‌سلولی مغز در سیستم اعصاب مرکزی و جریان خون گردشی در بدن است بطوریکه اگر مواد رنگی به ‌درون خون تزریق شود می‌توان مشاهده کرد که از این ماده درون مغز اثری دیده نمی‌شود. این پرده یا سد از مویرگ‌های ویژه تشکیل شده که بر خلاف ساختار عادی در مویرگ‌ها دارای منافذ معمول نبوده و اتصال بین سلولی در آنها از نوع اتصال‌محکم است و در نتیجه بسیاری از ملکول‌ها و ریز ملکول‌ها و همچنین باکتری‌ها قادر به گذشتن از آن‌ها(از طریق دیفیوژن) و رسیدن به مایع مغزی نخاعی در مغز نیستند. / 14

 آواز مادر، دختر 7 ساله را از کما خارج کرد
شارلوت نو در خواب دچار خونریزی مغزی کشنده‌ای شده بود که در این سن بسیار نادر است.
پس از دو عمل برای جلوگیری از خونریزی مغزی وی به کما رفت و پزشکان به مادر او گفته بودند که خود را برای هر چیز بدی آماده کند. اما زمانی که خانم نو 31 ساله برای آخرین دیدار با دخترش به بیمارستان رفت آوازی را که اغلب با یکدیگری می خواندند را در گوش او خواند تا لبخند شارلوت همه پزشکان را شوکه کند.به نوشته دیلی تلگراف پس از دو روز شارلوت توانست صحبت کرده و بر رنگها تمرکز کند و سپس از تخت برخیزد.
2 ماه پس از آن واقعه وی هم اکنون در حال تمرین راه رفتن و صحبت کردن است و تا حدی بینایی خود را به دست آورده است. وی هم اکنون به مدرسه بازگشته و در کلاس های رقص شرکت می‌کند.خانم نو مادر شارلوت گفت: این یک معجزه است. پزشکان به من گفتند که با او خداحافظی کنم و من گمان می‌کردم که دیگر دختر کوچکم را از دست داده‌ام. وی افزود: زمانی که من آواز را خواندم شارلوت لبخند زد و من باور نمی‌کردم. این نخستین بار بود که از زمان خونریزی مغزی وی به چیزی واکنش نشان می‌داد. پرستاران که شوکه شده بودند به من گفتند که ادامه دهم و شارلوت دوباره لبخند زد. شارلوت پس از خونریزی دچار نابینایی نسبی و از دست دادن حافظه شده بود اما هم اکنون به او اجازه رفتن کامل به خانه داده شده است. /12


دختری که با گریه کردن می‌میرد
http://s8.picofile.com/file/8364980876/dokhtar_marg.jpg
«دیسی اوگستون» دختر بچه 2 ساله ای است که بر اثر یک مشکل مادر زادی نمی تواند در طول زندگی اش گریه کند یا جیغ و فریاد بزند زیرا به حالت کما رفته و ممکن است خیلی سریع جانش را از دست بدهد.
گریه نکردن برای این دختر به معنای نبود این قدرت در بدنش نیست، بلکه او باید همیشه گریه اش را کنترل کند و جلوی اشک هایش را بگیرد. این دختر به بیماری نادری مبتلا شده است که در دنیا تنها 130 نفر به آن مبتلا هستند.
بیماری «دیسی» با نام علمی «سندروم آدام ـ الیور» شناخته می شود و بر روی جمجمه و استخوان های صورت تاثیر می گذارد برای مثال در بدن «دیسی» این بیماری باعث شده است تا قسمت بالایی جمجمه او ساخته نشده و سرش بدون پوشش باشد.
او در طول روز برای آنکه سرش را حفاظت کند از کلاه ایمنی استفاده می کند اما کلاه ایمنی نیز باعث عرق کردن سر او می شود و باز هم برای «دیسی» خطرناک است چرا که عرق ها ممکن است از پوست سرش عبور کرده و به مغزش برسند.
این کودک در همان دوران نوزادی یک بار گریه کرد که نتیجه‌اش بستری شدن در بیمارستان به مدت سه ماه بود. پزشکان می گویند او باید حداقل تا 13 سالگی با این حالت سر کند و زمانی که جمجمه اش برای عمل جراحی آماده شد، می‌توان درمان های پزشکی را اغاز کرد./ 13

زن 40 ساله ای که روزی 25 بار به حمام می رود

http://s9.picofile.com/file/8364992642/zanvasvasy.jpg
جولیا بنت عبدالله، زن ۴۰ ساله ای است که به دلیل تاخیر روزانه و رفتن مداوم به حمام شغل خود را از دست داد
این زن مالزیایی به دلیل بیماری “وسواس” روزانه پنج تا شش ساعت در حمام به سر می برد. جولیا روزی ۳۰۰ بار دستان خود را می شوید و ۲۵ بار به حمام می رود.جولیا می گوید: به این بیماری در سن ۲۰ سالگی زمانی که در آزمایشگاه ها کار می کردم و مجبور می شدم خون، ادرار و … را لمس کنم، مبتلا شدم.
/24

آموزش صحیح شاد زیستن به مغز

 انسان‌ها می‌توانند با آموزش صحیح شاد زیستن به مغزشان، همواره خلق‌ و خوی خود را بهبود ببخشند و در عین حال، طول عمر خود را نیز افزایش دهند. دکتر کریستین وبر در مطالعات اخیر خود متذکر شد: اشخاصی که یاد می‌گیرند از زندگی خود احساس رضایت کنند، معمولا عمر طولانی‌تری دارند و در طول زندگی خود نیز با دیگران روابط سالم و بهتری را ایجاد می‌کنند. این افراد به علاوه کمتر به رفتارهای خلاف روی می‌آورند.
آزمایشات دکتر وبر و دستیاران وی در زمینه علوم اعصاب تایید می‌کند که مغز در طول زندگی، ارتباطات عصبی جدیدی ایجاد می‌کند و وقتی فردی شاد و راضی باشد، قسمتی از ساختار مغزش که مربوط به شاد بودن است، فعال و در عین حال تقویت می‌شود. بنابراین مغز با این شیوه تعلیم می‌بینند و صفت شاد بودن تا پایان عمر با فرد باقی می‌ماند.به نوشته روزنامه دیلی میل، برای دستیابی به نتیجه بهتر دکتر گیووانی فاوا روانشناس ایتالیایی در این باره پیشنهاد می‌کند: یک دفتر یادداشت به همراه داشته باشید و روزانه تمام لحظات شاد خود را در آن ثبت کنید. با نوشتن لحظه‌های مثبت، احساس شادی در ذهن شما ریشه می‌دهد و دیگر آسیب پذیر نخواهد بود./24
هشت غذایی که نباید بخوریم!
محققان و دانشمند‌ان علوم پزشکی آمریکا، طی گزارشی اعلام کردند: مصرف هشت ماده غذایی باعث کاهش طول عمر و بروز بیماری‌های مزمن می‌شود.
به نقل از بیترین؛ آب معدنی، سبزیجات یخ زده، بستنی یخی، برنج‌های پخته نیمه آماده، مواد انرژی زای و شکلات‌ها، چاشنی‌ها،چای سرد و پودرهای نوشیدنی و ساندویچ نیمه آمادههشت غذایی هستند که در صورت مصرف طولانی مدت، فرد را دچار بیماری‌های مزمن می‌کند.
بطری‌های آب معدنیبه دلیل این که مایع درون بطری‌های پلاستیکی به مدت طولانی می‌ماند، احتمال بیماری‌زایی آن بیشتر است.
همچنین برخی از تولید کنندگان آب‌های معدنی از ابزارآلات غیر‌بهداشتی و حتی آب‌های معمولی در پر کردن بطری‌ها استفاده می‌کنند؛ به طوری که گفته می‌شود مصرف آب معمولی، سالم‌تر از خرید و استفاده از آب‌های معدنی است. دومین ماده غذایی که نباید مصرف شود، سبزیجات یخ زدهاست. تصور کنید که یک پاکت حاوی نخود نیمه آماده شناور در سس مایونز را با قیمتی گزاف خریداری کنید و پس از آن به دل درد و تهوع دچار شوید،‌ اما در همان حال می‌توانید با خرید نخود و پختن آن و افزودن سس مایونز، یک سالاد خوشمزه برای خودتان دست و پا کنید. درست کردن این سالاد نخود تا حدی سخت است، اما بیمار شدن پس از مصرف آن در کار نیست بستنی یخی در سومین ردیف قرار دارد. بهتر است به جای استفاده از میوه‌های پوست کنده و آماده و یا ساندیس‌ها، میوه‌ها را خریداری کرده و خود آبمیوه تهیه کرده و یا با آب آنها بستنی درست کنید.آبمیوه‌های آماده و بستنی‌های یخی به دلیل قرار گرفتن درون پاکت‌های پلاستیکی باعث بیمار شدن تدریجی مصرف کنندگان می‌شود.
برنج نیمه آماده نیز در میان غذاهایی است که باعث بیمار شدن افراد می‌شود.این ماده غذایی نیمه آماده به دلیل آنکه یک بار پخته و سرد شده و برای بار دوم هم باید گرم شود، برای سلامتی فرد مصرف کننده بسیار مضر است، اما اگر برای سلامتی خود اهمیت قایل هستید، بهتر است خودتان با درست کردن یک قابلمه کوچک برنج و افزودن روغن و نمک مناسب از مصرف آن لذت ببرید، بدون آن که بیمار شود.مواد انرژی زای و شکلات‌ها هم در ردیف پنجم غذاهای ناسالم قرار دارند. این مواد غذایی به دلیل دارا بودن شکر و نمک فراوان و کالری بالا در بدن انباشته شده و فرد را در درازمدت به بیماری‌هایی چون دیابت و امراض قلبی‌عروقی مبتلا می‌کند.چاشنی‌هاهم در میان غذاهای ناسالم هستند، استفاده زیاد از ادویه‌جات در مواد غذایی آماده و نیمه آماده سبب بروز حساسیت در فرد مصرف کننده می‌شود.اکثر تولید‌کنندگان مواد غذایی برای آن که تولیداتشان مصرف کننده داشته باشند از نمک، فلفل ، کاری و دیگر ادویه‌ها و چاشنی‌ها بهره می‌برند که استفاده از این مواد همراه مواد غذایی آماده فرد را بیمار می‌کند.
چای سرد و پودرهای نوشیدنی هم به دلیل داشتن شکر فراوان و از همه مهمتر بسته‌بندی درون پاکت‌هایی که با مواد بازیافتی تهیه شدند، جزو مواد غذایی ناسالم هستند.ساندویچ‌های نیمه آماده همبه دلیل انباشت زیاد نمک، چربی و مواد افزونی به اصطلاح مجاز اصلا توصیه نمی‌شوند، اما امروزه و در عصر ماشین و کامپیوتر،اکثر مردم از این نوع ساندویچ‌ها استفاده می‌کنند؛ چرا که فرد مصرف کننده با قرار دادن این ساندویچ‌ها درون مایکرو‌ویو سریعا می‌تواند غذای خود را تهیه کرده و مصرف کند.بر‌اساس اعلام دپارتمان بهداشت و درمان آمریکا، استفاده درازمدت از این مواد غذایی مواد مشابه تنها برای مدتی باعث شادی و پر کردن شکم فرد مصرف کنند می‌شود، اما می‌تواند همچون یک خوره از داخل بدن، فرد را نابود کرده و در نهایت مصرف کننده را به بیماری‌های مزمن دچار کند./22
درمان سردرد به سادگی آب خوردن
پزشکان در یک مطالعه جدید ادعا کرده‌اند که نوشیدن منظم آب در طول روز از شدت انواع سردردها از جمله سردردهای میگرنی می‌کاهد.متخصصان علوم پزشکی دانشگاه مستریچ در هلند در مشاهدات اخیر خود دریافتند که نوشیدن حدود هفت لیوان آب در روز برای کاهش درد و بهبود کیفیت زندگی بیمارانی که زیاد دچار سردرد می‌شوند، کافی است.به گزارش دیلی میل، دکتر مارک اسپیگت و دستیاران وی با مطالعه و آزمایش روی بیش از 100 بیماری که به سردردهای مکرر خفیف یا شدید مبتلا می‌شدند، به این نتایج دست یافتند. این متخصصان در آزمایشات خود متوجه شدند احتمال ابتلا به سردرد و میگرن در افرادی که در طول روز بیشتر آب می نوشند به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد./22

تنبل ها و بد اخلاق ها ؛ چه بخورند؟

شناخت مواد غذایی و تاثیراتی که بر ذهن ، روان و رفتارها می گذارند به افراد کمک می کند که در موقعیت های حساس برای آرامش بیشتر از آنها استفاده کنند. در این مطلب با دو نمونه از این نوع غذاها ویژه تنبل ها و بداخلاق ها آشنا می شوید.
http://s8.picofile.com/file/8364981092/sibe.jpg
 به کار بستن این اطلاعات و گنجانیدن این مواد در رژیم هفتگی بد اخلاق ها و افراد بی حوصله ، غمگین ، بدخو و پر استرس به آنها کمک می کند که از زندگی لذت بیشتری ببرند. مصرف این مواد غذایی در آغاز یک صبح که فرد با بی حوصلگی آغاز می کند و یا در روز هنگام ظهر که ساعات پر استرسی را پیش روی گذاشته است ، به او احساس بهتری می بخشد و او را از سردرگمی و کلافگی رها می کند.
سیب و کره بادام زمینی برای بد اخلاق ها
زمانی که فرد احساس پیچیدگی و گرفتگی در سرش دارد به معنای آن است که بدن نیاز به سوخت دارد. استفاده از ترکیب غذاهای حاوی کربوهیدرات با پروتئین و چربی سوخت مناسبی برای تنظیم این چرخه است. از آنجا که کربوهیدرات ها منبع بسیار خوبی از انرژی به شمار می روند که به سرعت می سوزد ، لازم است که در کنار آنها از برخی پروتیئن ها و چربی ها استفاده کرد. استفاده از میان وعده های ترکیبی یکی از نکاتی است که متخصصان علم تغذیه توصیه می کنند. انتخاب سیب و کره بادام زمینی گزینه های مناسبی در کنار هم هستند.زیرا سیب دارای کربوهیدرات های پیچیده است و کره بادام زمینی نیز چربی های مفیدی را داراست و انرژی مثبتی را برای ساعت ها به فرد می بخشد.

http://s8.picofile.com/file/8364952200/esfanaj.jpg

سالاد اسفناج برای تنبل ها
فولیک اسید و فولات بدن را برای پردازش و کاهش سطح هموسیستئین یاری می کند.سطح بالای این ماده به عروق خونی آسیب زده و علاوه بر این که جریان خون را کند می کند مانع رسیدن مواد مغذی به مغز می رسد. در این زمان اختلال در جریان خون فرد را دچار تنبلی ، رخوت و سستی کرده و از به یاد آوردن اطلاعات ناتوان می شوند. پژوهشگران دریافته اند که خوردن غذاهای غنی از فولات مانند اسفناج و سبزیجات با برگ های سبز تیره ، سیب زمینی ، نان غنی شده ، غلات ، حبوبات ، لوبیا ، نخود فرنگی و قارچ به فرد توان و نیروی مضاعفی برای مقابله با مشکلات می دهد./ 10 (در عنوان مطلب نقل شده " می خورند " آمده ، که " بخورند" صحیح بنظر میرسد .)
مصرف فست فود با ایجاد افسردگی ارتباط دارد
طبق تحقیقات انجام شده دانشمندان مصرف فست فود با ایجاد افسردگی ارتباط مستقیمی دارد. دانشمندان در اسپانیا مصرف زیاد فست فودها ( غذاهای فوری) مانند همبرگر ها، هات داگها، و پیتزا را با افسردگی مرتبط دانسته اند. طبق تحقیقات انجام شده اخیر توسط دانشمندان از دانشگاه las palmas de Gran Canaria ( دانشگاه لاس پالماس دی گران کاناریا) و دانشگاه گرانداGranda خوردن کالاهای پخته تجاری (Fairy کیها، کروواسان ( نوعی نان صبحانه فرانسوی) ، دونات و مواد دیگر و فست فود( همبرگرها، هات داگها و پیتزا) با افسردگی ارتباط داشته است.در مجله منتشر شده Public Health Nutrition نتایج نشان می دهد که مصرف کنندگان فست فودها در مقایسه با افرادیکه کم یا به هیج وجه فست فود نمی خورند، تقریبا بیش از 51 درصد به افسردگی دچار شده اند.
علاوه بر این، ارتباط واکنش مصرف یک وعده فست فود با افسردگی مشاهده شده بود به عبارت دیگر بدین معنا که Almudena Sanchez-Villegas مولف راهنما تحقیق ، به SINC توضیح می دهد" با مصرف بیشتر فست فود خطر افسردگی بیشتر می شود"
مطالعات نشان می دهد افرادیکه بیشترین مصرف فست فود و کالاهای پخته تجاری را دارند به احتمال زیادتر به تحرک کمتر، داشتن عادتهای غلط غذایی که شامل خوردن کمتر میوه، میوه های مغز دار( گردو، بادام، پسته، فندق وغیره) ماهی، سبزیجات، و روغن زیتون می پردازند سیگار کشیدن و کار کردن بیشتر از 45 ساعت در هفته از دیگر خصوصیات شایع این گروه است. در رابطه با مصرف کالاهای پخته تجاری نتایج قطعی یکسانی وجود د ارد چنان که پژوهشگران دانشگاهCanary Islands ( جزایر کاناری)یاد آور شده اند که " حتی خوردن مقادیر کم فست فود ارتباط با پیشرفت قابل ملاحظه افسردگی دارد." نمونه تحقیق تعلق به پروژه SUN دانشگاه تغذیه ناوارا Navarra Diet و برنامهLifestyle Tracking دارد که شامل 8964 شرکت کنندگانی بود که هرگز تشخیص به افسردگی یا تجویز گرفتن داروهای ضد افسردگی نشده بودند آنها میانگین شش ماه مورد بررسی واقع شده بودند 493 نفر از آنها تشخیص به افسردگی داده شدند یا تجویز داروهای ضد افسردگی شروع شده بود.این اطلاعات جدید نتایج پروژه در سال 2011 را حمایت می کند که در یک مجله منتشر شده بود این پروژه 657 موارد جدید از افسردگی از 12059 نفر از مردمی که بیشتر از شش ماه مورد بررسی واقع شده بودند را نشان داد و 42 درصد افزایش خطر در مصرف کننده های فست فود پیدا شده که پایین تر Sanchez-Villagas نتیجه گرفت که به دلیل عواقبی که میزان مصرف این نوع غذاها هم بر سلامتی " چاقی، بیماری های قلبی وعروقی) و سلامت روانی دارد، تحقیقات بیشتر ضروری است.افسردگی بر روی 121 میلیون نفر از مردم دنیا تاثیر می گذارد این آمار مشخص کننده یکی از مشکلات اصلی جهان در طول زندگی است همچنین هنوز در بیشتر کشورها با درآمد پایین و متوسط یک علت اصلی است.هر چند ، نقش رژیم غذایی کم و مختصر در پیشرفت اختلال افسردگی شناخته شده است. مطالعات قبلی توصیه می کند که مواد معدنی نقش پیشگیری کننده دارد که این شامل ویتامین های گروهB ، اسیدهای چرب امگا 3 و روغن زیتون می شود بعلاوه یک رژیم غذایی سالم مثل غذاهای لذت بخش کشورهای حوزه مدیترانه با خطر کمتر پیشرفت افسردگی ارتباط داده شده است./10

دروغ نگویید تا سالم تر باشید

نتایج تحقیقات انجام شده بر روی 110 داوطلب نشان داد افرادی که از گفتن دروغ های واقعی یا حتی دروغهای مصلحت آمیز پرهیز می کنند در مقایسه با گروهی که به راحتی دروغ می گویند کمتر از مشکلاتی نظیر سردرد، گلودرد، اضطراب و سایر ناراحتیهای جسمی و روانی شکایت دارند.
 متخصصان روانپزشکی در نشست سالانه انجمن روانشناسی آمریکا که در اورلاندو برگزار شد عنوان کردند به همان اندازه که خوردن میوه ها و سبزیها و ورزش و تحرک منظم به بهبود سلامتی انسان کمک می کند، کنترل زبان و پرهیز از دروغگویی نیز در حفظ سلامت بدن موثر است. این روانپزشکان امیدوار هستند که اثبات این توصیه برای کنترل زبان و خودداری از دروغگویی بر اساس مطالعات و یافته های پزشکی به انسانها کمک می کند که در آینده اهمیت بیشتری به راستگویی بدهند و آن را در زندگی خود به کار گیرند.
روانپزشکان تاکید دارند: بهره مندی از سلامت جسمی و روانی در بین افرادی که از دروغ گفتن در زندگی روزمره خود تا حد زیادی پرهیز می کنند، به مراتب بیشتر است. نتایج این بررسی ها نشان می دهد انسان هرچه کمتر دروغ بگوید به همان اندازه از سلامتی بیشتری برخوردار خواهد بود./14

مرگ در کمین کودکی که نمی تواند عرق کند

http://s9.picofile.com/file/8364980892/bacheharagh.jpg
با فرا رسیدن تابستان و گرم شدن هوا کودکان دوست دارند در هوای آزاد به بازی و تفریح مشغول باشند.
اما فرد جیمز بخاطر ابتلا به بیماری نادری امکان این کار را ندارد. این کودک سه ساله از یک نارسایی ژنتیک رنج می برد و نمی تواند عرق کند به این خاطر اگر دمای بدنش بیش از حد بالا برود ، با خطر مرگ مواجه خواهد شد. والدین او باید با استفاده از ابزار مختلف از جمله پنکه ، قالبهای یخ و یا اسپری آب خاطر جمع باشند که همیشه دمای بدن او در حد مجاز است و خطری فرزندشان را تهدید نمی کند. سارا جونز مادر 33 ساله این کودک درباره این شرایط خاص می گوید:«ما باید برای مراقبت از او دست به هر کاری بزنیم . من زمانی که او بدنیا آمد حس می کردم مشکلی دارد »
فرد در روزهای نخست زندگی بخاطر مشکل تنفسی در بیمارستان بستری شد و زمانی که ده ماهش بود اولین نشانه های این نارسایی ژنتیک را بروز داد. مادرش درباره آن روز تلخ می گوید :«ما در حال تماشای تلویزیون بودیم و من متوجه شدم فرد دوست ندارد لباسی به تن داشته باشد . او آن قدر گرمش شده بود که بدنش در حال لرز کامل بود و نمی توانست بخوبی نفس بکشد. ما به ناچار با اورژانس تماس گرفتیم. آن زمان پزشکان تصور کردند اومبتلا به ویروس شده و آنتی بایوتیک تجویز کردند.» با بزرگتر شدن او نشانه های بیماری مشخص شد و در نهایت متخصصی در کاردیف به آنها گفت که پسرشان امکان عرف کردن ندارد و به آنها شیوه های درمان این عارضه را گفت .با وجود این مشکل بزرگ مادر فرد در نظر دارد فرزندش را به مدرسه بفرستد و اجازه ندهد این عارضه مشکلی در امر آموزش او ایجاد کند./4
دختری که هر شب حافظه‌اش پاک می‌شود
http://s9.picofile.com/file/8364980926/%D8%AD%D8%A7%D9%81%D8%B8%D9%87_%D8%AF%D8%AE%D8%AA%D8%B1.jpg
"جسی لیدون" دختر 19 ساله انگلیسی است که دچار "سندروم سوساک" شده است. این بیماری که بسیار نادر است باعث می شود فرد بیمار هر 24 ساعت حافظه خود را از دست بدهد.
 دنیای اطراف ما به همراه همه جزئیات همیشه در حافظه ما قرار دارد. هر اتفاقی که برای آن رخ دهد می تواند باعث بروز مشکلات بسیاری شود  چه برسد به آنکه بخواهید هر 24 ساعت حافظه خود را از دست بدهید. "جسی لیدون" دختر 19 ساله انگلیسی است که دچار "سندروم سوساک" شده است. این بیماری که بسیار نادر است باعث می شود فرد بیمار هر 24 ساعت حافظه خود را از دست بدهد و روز بعد دوباره همان روز گذشته را تکرار کند. این بیماری در تمام دنیا تنها 250 نفر را مبتلا کرده است که البته در سال 93 میلادی فیلمی نیز با محوریت شخصیتی دچار این بیماری ساخته شد که مشکلات این افراد را بهتر نشان می داد. جسی نزدیک به دوسال است که نمی تواند روز گذشته اش را به یاد آورد. او حتی نمی داند دیشب شام چه خورده است . به گفته خودش برایش بسیار سخت است که به عکس هایی نگاه می کند که اصلا به یاد نمی آورد چه بوده اند. این بیماری به علت گرفتگی های رگ های خونی بسیار نازک مغز ایجاد می شود. این بیماری به غیر از حافظه می تواند مشکلات دیگری مانند افت بینایی، شنوایی و حتی فلج شدن ایجاد کند./10

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

دریافت کد اوقات شرعی

ابزار هدایت به بالای صفحه




در این وبلاگ
در كل اینترنت

وضعیت آب و هوا