تبلیغات
کشکول - خواب

چراغ رنگارنگ
نویسنده
تاریخ:1391/03/15-09:05 ب.ظ

خواب


http://s4.picofile.com/file/7754048060/%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8.jpg

چگونه افکار خود را قبل از خواب آرام کنیم؟

قبل از خواب، ذهن خود را از تمامی افکار پاک کنید، و بر موضوعاتی تمرکز کنید که به خالی ماندن ذهن شما از افکار کمک می کنند. اگر فکری خواست وارد ذهن شما شود، مانع ورودش شوید و فقط استراحت کنید
1- سنتی ترین روش برای کنار آمدن با ذهنی پر مشغله در نیمه شب، شمردن است. برای انجام این روش، گوسفندها انتخابی مناسب به شمار می آیند، اما شما می توانید هر چیزی را که دوست دارید انتخاب کنید. منطقی که پشت این رویکرد قرار دارد، می گوید که خسته کردن ذهن، سبب به خواب رفتن می شود. بنابراین، برای رسیدن به این هدف، چیزهای خسته کننده (مانند گوسفند) بهتر و مناسب تر می باشد.

2- روش دوم، تمرکز بر یک موضوع خاص می باشد، یک موضوع خسته کننده؛ و هدف از آن متوقف ساختن ذهن شما از سریع حرکت کردن می باشد. این روش، نیاز به تمرین بیشتری دارد، زیرا تخیل شما ممکن است این کار را دوست نداشته باشد.
3- می توانید موضوع دیگری را نیز تصور کنید و آن دوچرخه سواری کردن است. مسیری خاص در محله ی خود را که به طور معمول در آن راه رفته، رانندگی کرده، یا دوچرخه سواری می کنید، تصور کنید (برای مثال، از خانه ی خود به محل کارتان یا مرکز شهر). تصور کنید که در امتداد این جاده در حال دوچرخه سواری هستید، و این کار رو واقعا و با تمام جزئیاتش تصور کنید/10

بی‌خوابی پسربچه

http://s1.picofile.com/file/7784647418/pesarbacheh.jpg
پسربچه‌ نابینایی در انگلستان تا به حال هرگز نخوابیده است، اما به گواه اطرافیان و عکس‌هایی که از او وجود دارد هیچ‌گاه لبخند از روی لب‌هایش محو نمی‌شود.
ریو ویکاری یکساله که از یک سندروم ژنتیک موسوم به « انجلمن» رنج می‌برد در حال حاضر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان کودکان به سر می‌برد.خانم جما مادر ریو در این‌باره می‌گوید: او نمی‌خوابد و مدام می‌خواهد بازی کند.گفتنی است ریو فقط دو هفته در خانه بوده و پس از آن در بیمارستان به‌سر برده است.او یکی از دو کودکی است که در دنیا مبتلا به این بیماری هستند. /9

توصیه‌هایی مفید به بدخواب‌ها

http://s1.picofile.com/file/7784318167/khab.jpg
اگر از بدخوابی رنج می‌برید، مدتی توصیه‌های زیر را انجام دهید تا اثرات  را ببینید.
با شكم پر یا برعكس، گرسنه به رختخواب نروید. از دو تا سه ساعت قبل از خواب سیگار نكشید و مواد كافئین‌دار مثل قهوه و چای نخورید. بادام، گردو، موز، هلو، زردآلو، شیر و... جزو خوراكی‌های خواب‌آورند. یكی دو ساعت قبل از خواب یكی از این خوراكی‌ها را میل كنید. محل خوابتان را خنك نگاه دارید (خنكای مطبوع، نه سرد و اذیت‌كننده). فقط وقتی روی تخت یا رختخواب دراز بكشید كه قصد خواب دارید. فكرتان را آزاد كنید و به مرور خاطرات، رفتار و گفتار خود یا دیگران قبل از خواب نپردازید.به یادآوری امور فردا در رختخواب نپردازید.
همه آن امور را از قبل یادداشت كنید تا ذهنتان مشغول نشود. فقط به خوابیدن فكر كنید. اگر اضطراب و استرسی دارید، با شمردن اعداد به آهستگی، انجام اعمال ریلكسیشن و آرام‌سازی ذهن و بدن، به خود كمك كنید و آرام و مداوم جملاتی مثل «من آرومم... آروم... آروم... آروم...» یا «راحتم... راحت... راحت...»، آرامش و راحتی را بازیابید.
خود را در جایی یا حالتی تصور كنید كه آرام و راحت می‌پندارید.حتی اگر معتقدید چشمتان با تماشای تلویزیون یا نگاه كردن به حروف خسته و خواب‌آلود می‌شود از مطالعه، تماشای تلویزیون، گوش كردن به رادیو و... در رختخواب خودداری كنید.منظم بخوابید.
حتی اگر روزهای اول سخت است، سعی كنید به مرور راس ساعت بخوابید و راس ساعت از تخت بیرون آیید.بیش از شش تا هفت‌ونیم ساعت در شبانه‌روز نخوابید. نزدیك ساعت خوابتان چرت نزنید! فقط در نیمة روز آن هم 15 تا 20 دقیقه ـ نه بیشتر ـ چرتی كوتاه بزنید تا شبانگاه بهتر بخوابید.
اگر به صدا حساسیت دارید، محیط یا شرایطی را فراهم كنید كه ذهنتان را مشغول نكند.چراغ خواب را دور بیندازید! تاریكی مطلق درمان بدخوابی‌ست. حتی نور كم هم ذهن را در حالت آماده نگاه می‌دارد تا در برابر خواب عمیق -كه بخش اصلی خواب برای رفع خستگی و تجدید قواست ـ مقاومت كند (چراغ‌قوه‌ای كوچك نزدیكتان بگذارید تا در صورت نیاز استفاده كنید). در طول روز حتما یكی دو بطری آب بنوشید.ورزش یا نرمش صبحگاهی، علاوه بر تنظیم سوخت‌وساز بدن و جلوگیری از چاقی، به تنظیم خواب كمك می‌كند.نیم ساعت بعد از صبحانه، در هوای آزاد ورزش كنید، سپس دوش بگیرید و در صورت احساس خستگی طی روزهای اول، در برابر خواب مجدد مقاومت كنید. بدنتان هماهنگ خواهد شد و بدخوابی را فراموش خواهید كرد./22

سحر

قابل توجه سحر خیزها

دانشمندان برای تحقیق دو گروه از افراد را شامل 435 داوطلب در سنین 17 تا 38 سال و 300 داوطلب در سنین 59 تا 79 سال را دعوت كردند. روشن شد، افرادی كه شبها دیر می خوابند و صبح دیر بیدار می شوند، خود را از روزمرگی ها دور احساس می كنند، به طوری كه این افراد سخت تر با كار هشت ساعته روز خود را سازگار می كنند.اما شركت كنندگان در آزمایش كه بلندشدن در اول صبح را ترجیح می دهند، بسیار شادتر و آرامتر هستند.علاوه بر این، در این افراد سیستم ایمنی بهتر عمل می كند.قبلا محققان از دانشگاه همپتون در لندن، نشان داده بودند؛ افرادی كه صبح زود از خواب بیدار می شوند، خوش اندام تر، سالم تر  و شادتر از افرادی هست كه دوست دارند تا دیرهنگام در رختخواب بمانند.در عین حال، در این افراد تن پرور، ریسك ابتلاء به افسردگی و بوجود آمدن اضافه وزن افزایش یافته است. به عقیده دانشمندان؛ می توان هم در جوانی و هم در پیری، سحرخیزی را در خود پرورش داد. آنها توصیه می كنند در برنامه خواب و بیداری خود، تجدیدنظر كرد و یاد گرفت زود خوابید و زود بیدار شد. این كار اجازه می دهد، بیشتر در طول روز وقت برای انجام كارها داشت و نظام مند بود. /10
 هفت بیماری دنیای خواب

اختلالات خواب از مشکلات و بیماری هایی هستند که افراد زیادی را تحت تاثیر خود قرار می دهند. این گونه اختلالات انواع گوناگونی داشته و به دلایل گوناگونی رخ می دهد. اختلالات خواب از مشکلات و بیماری هایی هستند که افراد زیادی را تحت تاثیر خود قرار می دهند. این گونه اختلالات انواع گوناگونی داشته و به دلایل گوناگونی رخ می دهد. در این مطلب شما را با هفت مورد از عجیب ترین اختلال ها در هنگام خواب آشنا می کنیم.
1 - سندرم حرکت بیش از حد چشمان
در این بیماری شخص مبتلا کنترل بدن خود را در هنگام خواب دیدن از دست می دهد و به مانند حرکات بدون کنترل پلک ها و کره چشم اعضای بدن خود را تکان می دهد. برای درمان این مشکل و اختلال به طور معمول پزشکان از داروهای ضد تشنج بهره می برند زیرا این داروها اثر آرام بخش داشته و به آرام کردن و کنترل سیستم عصبی کمک می کند.
2 - وحشت شبانه
این بیماری به عنوان یکی دیگر از اختلالات خواب شناخته می شود که در آن فرد مبتلا به شکل نیمه از خواب برمی خیزد و در همین حال جیغ کشیده و یا فریاد می زند. در این حالت امکان به هوش آوری کامل فرد وجود ندارد و معمولا شخص دوباره به خواب می رود. در این شرایط هر گونه تلاش از سوی سایر افراد برای بیدار کردن شخص مبتلا ممکن است او را در حدود 10 الی 20 دقیقه به این حالت فرو ببرد. این دوره زمانی بسیار خطرناک بوده و می تواند موجب آسیب های عصبی و یا تلاش فرد برای خودکشی و یا قتل دیگران شود./10 ،ادامه مطلب را در بند (4) اینجا مطالعه بفرمائید .

خواب دلچسب

http://s1.picofile.com/file/7784642789/khabdelchasb.jpg


اختلال خواب منحصر بفرد یک مرد ۷۴ ساله چینی

خانواده “لی ژیمینگ”  ( Zhiming  )  مجبورند در تمامی دورانی که این پیرمرد ۷۴ ساله در خواب است از وی نگهداری کنند. آنها می گویند مجبورند هنگامی که وی خواب است او را بنشانند و به وی سوپ گرم بخورانند. آنها همچنین مجبور به استفاده از پوشک برای وی هستند. عروس این بیمار عجیب و غریب می گوید: زمانی که وی خواب است، گویی در کما فرو رفته. وی افزود: اصلا نمی توانیم این بیمار را از خواب بیدار کنیم، اگر قاشق سوپ را در دهان وی قرار دهیم ، بصورت خودکار محتوای آن را می بلعد، اما واکنش دیگری از خود نشان نمی دهد. به گفته عروس این مرد، زمانی که این بیمار ۷۴ ساله بیدار می شود شش ماه نمی خوابد و مجبور می شود برای سرگرم کرد خود به پرسه زدن شبانه در خیابانها و تماشای تلویزیون پناه ببرد/19.

خواب بهایی است که باید بپردازید تا مغز روز بعد عملکرد موثری داشته باشد.

انسانها بدون خواب تحریک پذیر و ناکارآمد می شوند. اما اینکه خواب چگونه ما را بهبود می‌بخشد ،هنوز به طور کامل درک نشده است . تحقیقات یک روانشناس آمریکایی نشان می‌دهد که وی پاسخی برای عملکرد مغز درحالی که ما خواب هستیم یافته است.
 گیولیو تونونی روانشناس از دانشگاه ویسکوزین – مدیسون نظریه ای را ارائه داده که طی آن اظهار می دارد هنگامی که ما خواب هستیم مغز خود را به حالت اولیه باز می گرداند و یا به اصطلاح خود را Reset می کند و شرایطی را که در طول روز ایجاد شده از بین می برد، همین مسئله موجب می شود که صبح روز بعد وقتی از خواب بیدار می شویم احساس طراوت کرده و آماده یادگیری و فرآیند ورود و خروج اطلاعات هستیم. موج فعالیت مغز در طول خواب عمیق قوی است، نشانه ای که تونونی اعتقاد دارد مغز فشارهای غیرضروری را از روی خود حذف می کند. به زبان ساده تر مغز زمانی که ما خواب هستیم خود را به همان شکلی تمیز می کند که رایانه خود را راه اندازی مجدد (Reboot) می کند. تحقیقات تونونی درباره خواب با استفاده از داوطلبان، موشها و شبیه سازی رایانه ای انجام شده و نخستین چشم اندازها را درباره هدف خواب فراهم کرده است. وی طی مقاله ای درباره همین موضوع نوشته است: خواب بهایی است که باید بپردازید تا مغز روز بعد عملکرد موثری داشته باشد.
فرضیه وی این است که خواب به مغز اجازه می دهد تا پس از یک روز سخت فرصتی برای آسایش بدهد. مطالعات آزمایشگاهی وی نشان می دهد که مغز حیوانات برخی از بخشهای خود را زمانی که در خواب فرو می رود کاملا می بندد  ، به این معنا که یک عملکرد مهم فیزیکی برای مغز در این زمان وجود دارد./ 14 


تعبیر خواب

مطالب گوناگون پیرامون خواب

خواب

مشکلات خواب

خواب های خود را بخوانید

دانشمندان از رویاهای انسان فیلم‌برداری کردند! / فیلم



 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.