خواص 1

چه سبزیجاتی شما را جوان نگه می‌دارد؟
بیشتر مردم می‌دانند که سبزیجات خوشمزه زیادی وجود دارند که برای سلامتی مفید هستند. اما کمتر کسی می‌داند که بعضی از گیاهان و سبزیجات می‌توانند همچنین به ما کمک کنند که جوان بمانیم. ما در اینجا چند نوع از آنها را نام می‌بریم:
کلم بروکلی:این گیاه به عنوان گیاهی ضد سرطان و ضد کلسترول شناخته شده است. این کلم، دارای منبع غنی از ویتامین‌های،A، C،E و لوتئین است و دارای خواص ضدپیری و ضدسرطانی است.کلم بروکلی دارای ماده ای است به نام سینیگرین است که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در کبد عمل می‌کند، سموم بدن را دفع و مواد مضر موثر در پیری را از بین می‌برد. این گیاه تاثیر زیادی روی جوان نگهداشتن پوست و استخوان دارد، بخاطر اینکه 31درصد از کالری‌های آن از پروتئین فراهم می‌شود.
هویج: فالکارینو، ماده جدیدی است که به تازگی در هویج کشف شده است و بخاطر تاثیر آنتی‌اکسیدان خود، یک محافظ پوست بسیار قوی است.فیبر داخل هویچ به نام پکتین، می‌تواند سموم فلزات سنگین مانند سرب، کادمیوم و سایر مواد سمی‌را دفع کند. رنگ نارنجی روشن هویج نشان دهنده سطح بالای کاروتن بتا و آلفاست، که موجب جوان سازی پوست و دیگر اعضای بدن می‌شود.
کدو:مواد مغذی شگفت‌آوری در کدو وجود دارد که در انواع مختلف آن موجود است. کدو، شیرین و نشاسته‌ای است و می‌تواند یک مکمل سبک غذایی با سبزیجات تند و تیز باشد. کدو، حاوی خواصی است که از آسیب رساندن به پوست، مفاصل، مغز و قلب جلوگیری می‌کند. موادی مانند: کومارین با خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدان و آنتی باکتریال. کدو همچنین دارای ویتامین A,Cوآنتی اکسیدان است که مولکول‌های بنیادی آزاد و مضر را نابود می‌کند، بنابراین ما را از آسیب‌های گرما و نور محافظت کرده و کمک می‌کند تا پوست، ظاهر جوان خود را حفظ کند.
قارچ‌های شیتاک:از این قارچ‌ها برای درمان‌های سنتی در چین، ژاپن و کره استفاده می‌شود. مردم این کشورها بخاطر تلاش جهت افزایش و بهبود سرزندگی و نشاط و سلامتی شان تقدیر می‌شوند. این قارچ‌ها، منبع غنی از بتا گلوکان است که در بهبود و ترمیم کبد از سموم ناشی از الکل کمک می‌کند.اگرمی‌خواهید وزنتان بالا نرود یا مایلید وزن کم کنید، بطور منظم قارچ شیتاک را مصرف کنید. این قارچ حاوی ویتامین 3B است و بنابراین به متابولیسم قند بدن کمک می‌کند و با مسن تر شدن ما، وزن را متعادل نگه می‌دارد. این قارچ به جوان ماندن ما کمک می‌کند، زیرا حاوی آهن معدنی و سلینیم و آنزیم‌های آنتی‌کسیدان است. /22
 5ماده غذایی ضد خستگی
اگر همیشه بعد از خوردن احساس بی‌حالی و خستگی می‌‌کنید، ناشی از خوردن غذاهای نادرست است. ترفند آن این است که غذاهایی را انتخاب کنید که انرژی را تدریجاً آزاد می‌کنند و به آرامی‌ و در طولانی‌مدت آن‌ را افزایش می‌دهند و از مصرف غذاهای دارای قند بالا که قند آن‌ها به‌سرعت آزاد می‌شود، بپرهیزید. شما می‌‌توانید با هر لقمه غذایی که می‌‌خورید به جنگ خستگی بروید. این پنج ماده غذایی نیز به‌علت هضم آسان و غنی بودن از مواد مغذی و تبدیل غذا به انرژی، به بدن کمک اساسی نموده و برای افراد مفید می‌‌باشند.
1 - بــلــغــــور جـــو
بلغور جو تقریباً برهر غله‌ای در صبحانه برتری دارد و جزء بیشترین تولیدات غلات سبوسدار صبحانه است و نیز به‌عنوان ماده غذایی عالی در جهت حمایت از سلامت سیستم گوارش نگریسته می‌‌شود. به دلایل فوق بسیاری از متخصصین داخلی و تغذیه نه تنها به بیماران دیابتی اجازه خوردن بلغور جو را می‌‌دهند، بلکه در واقع آنان را تشویق نیز می‌‌نمایند، به‌خصوص اینکه به حفظ سطح قند خون طبیعی کمک می‌‌نماید.
چگونگی عمل
فیبر در سلامت دستگاه گوارش مفید است. علاوه بر فیبر بالا، جودوسر حاوی سه نوع ماده غذایی مهم منیزیم، پروتئین و فسفر است و بر سطح انرژی تاثیر می‌‌گذارد و یک غذای ایده‌آل در مبارزه با خستگی و نیز یک منبع خوب ویتامین‌B۱ است که در تولید انرژی بسیار مهم می‌‌باشد. علائم کمبود جزئی ویتامینB۱ عبارتند از فقدان انرژی و از دست دادن اشت‌ها. افزون بر این، ویتامینB۱ به حفظ انرژی تجزیه شده و تبدیل آن به انرژی غذایی در هنگام خوردن غذا کمک می‌‌کند.
چه موقع بخوریم؟
شما می‌توانید برای کسب انرژی فوری، به‌هنگام صبح همراه صبحانه، بلغور جو میل کنید، زیرا سبب حفظ انرژی می‌‌گردد.
ارزش افزوده
برای طولانی‌ترشدن زمان انرژی، روی غذای حاوی بلغور، دانه کتان یا مغزهای مملو از پروتئین (فندق، پسته و گردو) بپاشید.
2 - ماســـــت
از ماست نیز می‌‌توان به‌شکل دسر و به‌عنوان ماده غذایی سالم استفاده کرد. در حقیقت به‌خاطر نقشی که پروتئین و پروبیوتیک‌ها (باکتری‌های مفید) در سلامتی روده ایفا می‌‌نمایند، این ماده غذایی واقعاً برای سلامتی مفید می‌‌باشد.
چگونگی عمل
به دلیل نرم بودن ماست، بدن این پردازش را نسبت به غذای سفت و جامد خیلی سریع انجام می‌‌دهد و آن ‌را به‌صورت منبع عظیم و سریع انرژی درمی‌آورد، اما ضمن اینکه بدن به انرژی سریع دست می‌‌یابد، به خاطر نسبت پروتئین به کربوهیدرات، این زمان می‌‌تواند طولانی‌تر نیز بشود. پروتئین نسبت به کربوهیدرات مدت طولانی‌تری در معده می‌‌ماند که تبدیل به منبع انرژی پایدار می‌‌گردد.
همچنین ماست دارای پروبیوتیک‌ها یا باکتری‌های مفید می‌‌باشد. پروبیوتیک‌ها مثل فیبر کمک موثری به هضم غذا می‌‌نمایند.
چه موقع بخوریم؟
مسلما، هر زمانی می‌توان این ماده غذایی را خورد. علاوه بر فواید بهداشتی، ماست یکی از بهترین مواد چند منظوره است، به این معنا که به علت تولید انرژی فوری می‌‌توانید قبل از تمرینات بدنی به‌عنوان خوراک سرپایی و یا عصرانه عالی آن را مصرف کنید. از طرف دیگر می‌‌توانید در زمان صبحانه مخلفات سالمی‌ چون جودوسر، دانه کتان آسیاب شده، مغز‌ها (گردو، فندق و پسته) و انواع میوه‌ها را به آن اضافه کنید.
ارزش افزوده
حداقل سه مرتبه درهفته به خاطر کمک به هضم خوب با صبحانه خود ماست بخورید. در صورتیکه ماست کم‌چرب یا معمولی انتخاب و مخلفات سالم به آن اضافه کنید، از امتیازات ویژه‌ای برخوردار خواهید شد. از عسل یا کشمش برای شیرین کردن این ماده غذایی سبک کمک بگیرید.
3 - اســـــــــفـنـاج
اسفناج مملو از مواد مغذی می‌باشد که برای مبارزه با خستگی ضروری هستند و به حداکثر کارایی بدن کمک می‌‌کنند. اسفناج علاوه بر آهن، سرشار از منیزیم و پتاسیم بوده و یک منبع عالی از ویتامین‌های گروه B است.
چگونگی عمل
آهن نقش مستقیم و مهمی‌ در مبارزه با خستگی ایفاء می‌‌نماید و به عنوان تقویت‌کننده انرژی شناخته شده است.
منیزیم برای تولید انرژی، هضم درست، تنظیم تونیسیته (انقباض عضلانی) و عصبی ضروری است. جای تعجب نیست که کمبود منیزیم می‌‌تواند سبب کارکرد پایین مغز و بدن گردد. پتاسیم نیز مثل منیزیم به عملکرد درست عضلات و اعصاب کمک می‌‌کند. یکی از علل کمبود پتاسیم فشارهای زیاد جسمانی است، ولی در زمان کاهش آب بدن به‌علت بیماری یا به‌هر دلیل دیگری نیز ظاهر می‌‌شود. علائم نارسایی پتاسیم شامل ضعف عضلات، گیجی و خستگی می‌باشد.
چه موقع بخوریم؟
با توجه به مقدار و مجموعه‌ای از مواد مغذی فشرده در سبزیجات برگ دار، بهتر است روزانه در وعده غذایی خود اسفناج مصرف کنید و اگر عملی باشد، در صورت امکان هر چقدر که می‌‌توانید آن‌ را در رژیم خود بگنجانید. سعی کنید صبحانه، اسفناج بخارپز با تخم مرغ، ناهار، ساندویچ پر شده با اسفناج و شام، اسفناج همراه با یک لایه لازانیا بخورید.
احتیاجی نیست در هر وعده غذا کنار بشقاب اسفناج بگذارید. می‌‌توانید به غذاهایی از جمله سوپ‌ها، غذاهای بخارپز، خوراک‌ها، سس‌ها و سرخ کردنی‌ها و غذاهای نرم، مقدار کمی‌ از این سبزی اضافه کنید.
ارزش افزوده
پوره اسفناج را بخوبی و بآرامی‌ بپزید. در صورتیکه عاقلانه‌تر و با تدبیرترعمل کنید، در زمان اندکی همه افراد خانواده سالم‌تر خواهند بود.
4 - مغــــز‌ها و دانــــــــه‌ها
مغز‌ها و دانه‌ها، مواد غذایی مغذی حاوی پروتئین با کیفیت بالا و چربی‌های امگا‑۳ سالم می‌باشند و بسته به نوع انتخاب، می‌‌توانید مقادیر مناسب منیزیم، منگنز، فسفر، آهن، ویتامین‌هایB۲، B۱ و B۶ که همگی تولید انرژی می‌‌کنند، دریافت نمایید.
چگونگی عمل
تخم کدو تنبل یا کدو حلوایی، مغز بادام و فندق همگی منابع خوبی از منیزیم هستند که به مبارزه با خستگی کمک می‌کند. تریپتوفان موجود در دانه‌های کنجد، آفتابگردان، کدو تنبل، گردو و بادام، درمبارزه با خستگی‌های عاطفی موثر می‌‌باشد. تمام مغز‌ها و دانه‌ها منابع عالی پروتئین با کیفیت بالا هستند که بدن ما آن‌ها را به انرژی از دست رفته تبدیل می‌‌کند.
اما آنچه باعث مبارزه بر علیه خستگی در مغز‌ها و دانه‌ها می‌شود، وجود منابع غنی از اسیدهای چرب امگا- ۳ است. امگا- ۳ به‌عنوان چربی‌های ضروری و مورد نیاز بدن شناخته شده‌است که نه تنها شاخص گلیسمی‌ غذا‌ها را پایین‌تر می‌آورد، بلکه همچون یک منبع فوق‌العاده انرژی نیز عمل می‌نماید.
چه موقع بخوریم؟
مصرف مقدار متوسط، کلیدی است برای بهره‌مندی از مزایای مغز‌ها و دانه‌ها. یک وعده آن برابر یک اونس (حدود یک کف دست پر) می‌‌باشد. در طول روز همیشه بسته یک نفره تنقلات سالم و مفید بردارید و آن‌ها را در ماشین، کیف دستی، کیف پول و در جای امنی بگذارید.
در حد امکان، مغز‌ها و دانه‌های خام را بخرید و بخورید.
5 - لـــوبیـــاهـــا
به‌حق، لوبیا‌ها غذاهای معجزه‌آسا نامیده شده‌اند. علاوه بر مزایای سلامتی متعدد دیگری که لوبیا‌ها فراهم می‌‌کنند، آن‌ها در خط مقدم مبارزه با خستگی هستند. تمام انواع آن‌ها دارای چربی کم و فیبر بالایی می‌باشند و تعادل خوبی بین کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها برقرار می‌‌کنند. لوبیا‌ها مملو از گروهی از مواد معدنی شامل فسفر، پتاسیم، مس و آهن می‌‌باشند که همگی برای تولید انرژی ضروری هستند. لوبیای سویا نیز منبع خوبی از تریپتوفان می‌‌باشد.
چگونگی عمل
پروتئین و فیبر بالای موجود در لوبیا‌ها و همکاری آن‌ها با یکدیگر، سبب حفظ تعادل قند خون و جلوگیری از افت انرژی می‌شود. لوبیا‌ها جایگزین بسیار خوبی به‌جای گوشت قرمز (که یک منبع انرژی غنی از پروتئین و آهن می‌‌باشد) هستند، ولی با کالری کمتر و تقریباً عاری از چربی. علاوه بر این لوبیا‌ها کمتر از گوشت قرمز به سیستم گوارش فشار می‌‌آورند و برای جذب، نیاز کمتری به انرژی دارند. به‌عبارت دیگر شما بعد از خوردن یک استیک احساس خستگی بیشتری می‌‌کنید تا بعد از خوردن یک پرس لوبیا! منگنز و مس در لوبیا‌ها، می‌توکندری‌های سلول‌ها را که مسؤول تولید انرژی هستند، حمایت می‌‌کنند، در حالی که منیزیم سبب ریلکس یا شل شدن عضلات می‌‌گردد و جریان خون را آرام نگه می‌‌دارد و خستگی جسمی‌ و روانی را متوقف می‌‌نماید. ویتامین B۱ نیز در تولید انرژی مداخله می‌‌کند و همراه پتاسیم، عملکرد صحیح عضله و عصب را تداوم می‌‌بخشد. همچنین آهن نه تنها به تولید انرژی کمک می‌نماید، بلکه سبب افزایش توزیع اکسیژن در تمام بدن و بهبود خستگی می‌‌شود.
چه موقع بخوریم؟
لوبیا‌ها را می‌‌توان در هر غذایی استفاده نمود. سعی کنید در زمان‌های مختلف روز مخلوطی از انواع آن‌ها را به کار ببرید. /22

مصرف این سبزی باعث آرامش اعصاب می‌شود

http://s8.picofile.com/file/8364991934/%DA%A9%D8%B1%D9%81%D8%B3.jpg
کرفس سرشار از ویتامین A و C است و می‌تواند تأمین کننده بخشی از نیازهای بدن به این ۲ ویتامین باشد.و به دلیل داشتن منیزیم و پتاسیم موجب آرامش اعصاب و کاهش فشارخون و کلسترول خون می‌شود. در بین مردم رایج شده است که کرفس یا آب آن انسان را لاغر می‌کند ولی اشتباه است. در کرفس ترکیبی وجود ندارد که لاغر کننده باشد. کرفس سبزی زیبا خوش عطر و پرخاصیتی است و در تغذیه مردم می‌تواند، جا داشته باشد. یک وعده غذای کرفس دار بوی بد دهان را از بین می‌برد. احتمالاً موادی که در معده تولید می‌شوند با مواد معطر کرفس ترکیب شده و از بوی بد دهان جلوگیری می‌کند. ۲ تا ۳ درصد آن اسانس یا عطر خوش بو کننده دهان است. کرفس دارای مواد معدنی منیزیم و پتاسیم است که برای آرامش اعصاب مفید است. کرفس تقویت کننده معده، تقویت کننده اعصاب، ضد التهاب مفاصل، ضد باکتری، ضد افسردگی، ضد نفخ، هضم کننده، کاهش دهنده فشار خون، کاهش دهنده چربی خون و ادرار آور است./10

عدس ، غذایی مفید برای دیابتی‌ها

عدس سرشار از پتاسیم است و در کنار منیزیم برای فشارخونی‌ها مناسب است و باعث باز شدن عروق خونی بیماران قلبی و عروقی می‌شود.
 عدس همچنین به دلیل داشتن کلسیم و فسفر ، موجب سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها می‌شود.
 عدس به دلیل داشتن B6 ، اسید فولیک و ‌آهن برای افراد کم‌خون مفید است .
 عدس به دلیل این‌که سرشار از منگنز و روی است ، برای رشد کودک و سلامت بسیار مفید است.
عدس آنتی‌اکسیدانی به نام سلنیوم وجود دارد که ضد رادیکال‌های مضر در بدن است و کمبود آن در بدن سبب ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود. / 10

10دلیل برای مصرف گوجه‌فرنگی
1- گوجه‌فرنگی حاوی هر چهار کارتینوئید می‌باشد: کارتینوئید آلفا و بتا، لوتئین، و لیکوپن. هریک از این کارتینوئیدها خواص خاص خود را دارند اما در کنار یکدیگر نیز فوایدی را ایجاد می‌کنند.
2-  به طور خاص، گوجه‌فرنگی حاوی مقدار بسیار زیادی لیکوپن است که گفته میشود بالاترین فعالیت آنتی‌اکسیدانه را در بین کارتینوئیدها داراست.
3-  گوجه‌فرنگی و بروکلی در کنار هم بسیار پرفایده هستند و احتمال ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهند. در یک تحقیق مشخص شد که در موش‌های صحرائی که به آنها گوجه‌فرنگی و کلم بروکلی داده شده بود، نسبت به موش‌هایی که به آنها لیکوپن بعنوان یک مکمل غذایی داده شده بود یا گوجه‌فرنگی و کلم بروکلی جداگانه به آنها داده شده بود، تومورهای پروستات بسیار کندتر رشد می‌کند.
4-  طبق تحقیقی که در دانشگاه مونترآل انجام گرفت، مشخص شد رژیم‌های غذایی سرشار از گوجه‌فرنگی، به کاهش احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده نیز کمک می‌کند. در این تحقیق محققان دریافتند که لیکوپن می‌تواند تا 31 درصد احتمال سرطان لوزالمعده را در میان آقایان با بالاترین و پایین‌ترین مقدار مصرف از این کارتینوئید، کاهش دهد.
5-  گوجه‌فرنگی حاوی 3 آنتی اکسیدان بسیار مهم است: بتا-کاروتیئن (که فعالیت ویتامین A را در بدن دارد)، ویتامین E، و ویتامین C.
6-  گوجه‌فرنگی سرشار از پتاسیم است، ماده معدنی که اکثر ما با کمبود آن مواجه هستیم. یک لیوان آب گوجه‌فرنگی حاوی 543 میلی‌گرم پتاسیم بوده و ½ فنجان سس گوجه‌فرنگی حاوی 454 میلی‌گرم از این ماده است.
7-  وقتی گوجه‌فرنگی همراه با سایر چربی‌های مفید مثل آوکادو یا روغن زیتون، مصرف شود، جذب کارتینوئیدهای گیاشیمیایی در گوجه‌فرنگی، 2 تا 15 مرتبه بیشتر می‌شود.
8-  گوجه‌فرنگی بخش مهمی از رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای را تشکیل می‌دهد. در بسیاری از غذاهای مدیترانه‌ای از گوجه‌فرنگی یا سس آن استفاده می‌شود. برخی تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که معمولاً از رژیم‌های مدیترانه‌ای استفاده می‌کنند، کمتر از سایرین به خاطر مشکلات قلبی و سرطان جان می‌سپارند.
9-  وقتی خانم‌های شیرده از محصولات گوجه‌فرنگی استفاده کنند، غلظت لیکوپن شیرشان افزایش می‌یابد. در این مورد، بهتر است گوجه‌فرنگی پخته باشد. محققان همچنین دریافته‌اند که خوردن محصولات گوجه‌فرنگی مثل سس گوجه بیشتر از خوردن گوجه‌فرنگی تازه، غلظت لیکوپن را در شیر مادر افزایش می‌دهد.
10- برش های گوجه‌فرنگی حاوی غلظت بسیار بالایی کارتینوئید هستند. مقدار جذب کارتینوئید توسط سلول‌های روده انسان در رب گوجه‌فرنگی که حاوی پوست گوجه‌فرنگی باشد، بسیار بیشتر از نوع رب فاقد پوست گوجه‌فرنگی است. پس برای بالاتر بردن فواید غذایی گوجه‌فرنگی، از پوست کندن آن خودداری کنید. / 9
 انرژی فوق العاده با اسفناج
خوردن اسفناج ماهیچه را قوی می کند

براساس نتایج تازه اعلام شده از سوی دانشمندان اسفناج می تواند انرژی فوق العاده ای به ما منتقل کند و علت این امر بر خلاف تصور عمومی منبع غنی آهن آن نیست. اگرچه برگهای سبز اسفناج دارای سطوح بالایی از مواد مغذی هستند اما در این برگها ماده ای وجود دارد که جذب آن را برای بدن دشوار می کند.یک گروه از دانشمندان موسسه کارولینسکا در سوئد دریافتند که سطح بالایی از نیترات در اسفناج به ساخت عضله در بدن کمک می کند.
این گروه تحقیقاتی دریافته اند که موشهایی که در آب آشامیدنی آنها نیترات وجود دارد عضلات و ماهیچه های قوی تری دارند که این امر توسط تحریک دو پروتئین اصلی ایجاد می شود.کمیت نیتراتی که موشها دریافت کرده اند تقریبا معادل میزانی است که یک فرد با خوردن 200 تا 300 گرم از اسفناج تازه یا دو تا سه ریشه چغندر در روز است.
محققان در این تحقیق موشها را به دوگروه تقسیم کرده اند، یک گروه که طی هفت روز در آب آشامیدنی خود نیترات مصرف کردند و گروه دوم ، گروه کنترل بودند.درحالی که اسفناج و ریشه چغندر دو منبع مهم نیترات هستند، نیترات در سایر سبزیجات برگدار چون نیز وجود دارد.
پس از یک هفته از آزمایش، گروه تحقیقاتی ماهیچه های مختلف در پاهای موشها را بررسی کردند. آنها دریافتند که موشهایی که به طور مرتب نیترات مصرف می کردند دارای ماهیچه های قوی تر هستند.
براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، محققان در ادامه این تحقیق کشف کرده اند که موشهایی که نیترات مصرف کرده بودند در ماهیچه های آنها دو پروتئین متفاوت با غلظت بالا قابل مشاهده بود که به قدرت بیشتر ماهیچه ها ارتباط دارند.
این گروه اکنون می خواهد اکتشافهای خود را گسترش داده و به مطالعه چگونگی کاربرد این تحقیق برای افرادی که دچار ضعف ماهیچه هستند تعمیم دهد.
دکتر آندرس هرناندز محقق گروه فیزیولوژی و داروشناسی در این موسسه اظهار داشت: از چشم انداز تغذیه ای تحقیق ما به علت اینکه نشان داده اند میزان اندکی از نیترات بر قدرت ماهیچه های موشها تأثیرگذار بوده جالب است، اما تبدیل این بحث برای زندگی انسانها به این معنا است که درحالی که نیترات در گیاهان برگ دار به ویژه در آب ریشه چغندر یافت می شوند، ما می توانیم از حجم مساوی نیترات با خوردن سبزیجات بیشتر برخوردار شویم. درحال حاضر هیچ مکمل غذایی در بازارها وجود ندارد که دربرگیرنده نیترات باشد./ 14

فلفل دلمه‌ای مفید برای دیابتی‌ها

فلفل دلمه‌ای، گیاهی است با رنگ‌های متفاوت از جمله سبز، قرمز و زرد. این گیاه که بومی کشور آمریکاست، علاوه بر طعم خوبی که دارد از خواص زیادی نیز برخوردار است. سایت «ehow» به بعضی از خواص این گیاه اشاره کرده است.
*فلفل دلمه‌ای برای بیماران دیابتی مفید است.
*با کاهش تری گلیسرید باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود.
*منبع مهم ویتامین Aو C است. این 2 آنتی اکسیدان قوی که با رادیکال‌های آزاد بدن مقابله می‌کند، برای درمان بیماری‌های قلبی، التهاب مفصل و استخوان، آب مروارید و... موثر است.
*کپساسین موجود در فلفل دلمه‌ای، باعث تسکین درد می‌شود.
*کپساسین مانع از چسبیدن ماده سرطان‌زا به دی ان ای می‌شود و در نتیجه بدن را از سرطان محافظت می‌کند.
*خاصیت ضدباکتریایی و ضدقارچی دارد.
http://s9.picofile.com/file/8364951168/felfel.jpg
*از پوست در مقابل پیری زودهنگام محافظت می‌کند.
*میزان بالای ویتامین C در این گیاه به طور موثر مانع از لخته شدن خون می‌شود.
*گیاهی تحریک کننده است و ناراحتی گوارشی مانند سوءهاضمه، زخم معده، قولنج، اسهال و نفخ بیش از حد را برطرف می‌کند.
*ویتامین C به بهبود، بازسازی و تقویت جداره غشاء مخاطی کمک می‌کند.
*ویتامین C و بتاکاروتن موجود در آن از بروز بیماری‌های چشمی مانند آب مروارید، آستیگماتیسم و پیرچشمی پیشگیری می‌کند.
*غرغره با آب این گیاه گلودرد را رفع می‌کند.
*برای شادابی و نرمی پوست مفید است.
*سرشار از خاصیت ضدالتهابی است.
*سرماخوردگی و تب را برطرف می‌کند.
*خاصیت ملین دارد./9
خواص پونه
 حکیم بوعلی سینا در خواص پونه بر تاثیر آن بر مزاج و دردهای شکم و معده تاکید می‌کند و آن را دورکننده حشرات نیز می‌داند.
 حکیم بزرگ ایرانی با برشمردن انواع پونه می‌گوید که پونه گوهری است لطیف و پونۀ کوهی از پونۀ جویباری قوی‌تر است.
به گفته او تندی و تلخی که پونه دارد بسیار نرم‌کننده است و بویژه پونه کوهی در نرمش دادن موثرتر از جویباری است . خون را به سوی پوست می‌کشد و قرحه‌آور است . پونه را تنها خورندف عرق ریز است و بسیار گرمی‌بخش . مواد را از ژرفای تن جذب می کند . تکه‌کننده و خشکاننده و گرم‌کننده است .
پونه، بویژه پونۀ سبز را هم‌چنین با شرابی بپزند و بر پوست نهند تا لکه‌های سیاه و خونی را که زیر پلکها پیدا می‌شود از بین ببرد .
برای درمان درد مفاصل آب‌پزش را بخورند. کوفتگی ماهیچه و پیرامون ماهیچه را برطرف می‌کند . ضماد پونه که پوست را می‌سوزاند هم داروی عرق‌النساء است . ضماد پونه مزاج اندام را تغییر می‌دهد و جاذبی است که از ژرفا جذب می‌کند . هم‌چنین پونه را بخورند و به دنبالش آب پنیر سر کشند و چندین روز پی در پی تکرار کنند که در علاج پاغر و واریس مفید است . پونه‌ای که ( غلیجن ) نام دارد نیز خوردنش داروی ترنجیدگی و مالیدنش بر پوست که خون را بسوی پوست می‌کشد علاج نقرس است .
چون پونه هم تحلیل‌برنده و هم تکه‌کننده و نرمی‌بخش است خوردنش در علاج جذام هم مفید است.
افشره‌اش کرم گوش را از بین می‌برد و پونه کوهی داروی زخم دهان است و ریختنی‌ها را از سوراخ بینی بیرون سازد. سوختۀ غلیجن هم لثه را استوار سازد .
آب‌پز پونه علاج بلند نفسی ( انتصاب النفس ) است . پونه تنها و بویژه اگر با انجیر خورند سینه را از خلط‌های غلیظ و لزج پاک می نماید. درمان درد دنده است و کوهی از جویباری در این باره موثر تر و غلیجن همه این کارها را می‌کند. سرکه را بر پونه پاشند یا پونه‌ای که تازه در سرکه ریخته‌اند به بینی غش‌کرده نزدیک کنند تا از بوی آن به هوش آید . پونۀ شاک هم در علاج تپش قلب مفید است .
هر پونه‌ای و بویژه پونۀ کوهی بی‌اشتهایی و ضعف معده را هم از بین می‌برد و سکسکه را تسکین می‌دهد . پونه که زداینده و باز کننده و نرم‌کننده مواد صفرایی و سودایی است ، خودش و آب‌پزش در علاج یرقان مفید است. اگر بیمار یرقانی خود را با آب پز و پونۀ کوهی شستشو دهد عرق کند و سود بیند و اگر پونه را با انجیر خورند داروی استسقا است . آب پز پونه برای پیچش و درد روده و قی و اسهال شدید مفید است . پونۀ بیابانی هم مسهلی ملایم است ، بنفع زهدان است ، کرم و بویژه کرمهای ریز را می‌کشد.بیمار تب و لرز اگر هم آب‌پز پونه خورد ، یا پونه را در روغن بپزد و از آن روغن بر تن مالد بسیار نفع بیند .
خوردن و ضماد گذاشتن پونه پادزهر حشرات است . ضمادش تقریباً کار داغ‌گذاری را انجام می‌دهد . کسی که سم خورده اگر پونه را با شراب بخورد سم را از کار بیندازد . دودکردن برگ پونه هم حشرات را می‌گریزاند . گستردن برگش نیز دشمن حشرات موذی است . پونۀ بیابانی داروی نیش کژدم است و اگر در آب جوشیدۀ پونۀ کوهی را بخورند پادزهر دندان درندگان است . /1

نسخه دردهایتان را با خوردن پیاز بپیچید

http://s8.picofile.com/file/8364951592/%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D8%B2.jpg
مصرف پیاز برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی بسیار مفید است و در افرادی که احتمال بروز بیماری‌های قلبی و عروقی زیاد است مثل سالمندان و میانسالان اگر نصف پیاز را در روز مصرف کنند، 20 تا 30درصد کلسترول بد خون کاهش پیدا می‌کند و کلسترول خوب خون را افزایش می‌دهد. پیاز به دلیل ترکیبات گوگردی که دارا است، می‌تواند از ایجاد سلول‌هایی که با تغییر شکل خود موجب بروز سرطان می‌شوند ، جلوگیری کند.  پیاز برای رشد مو مؤثر است. در درمان یبوست ، میگرن ، چاقی ، پروستات ، بواسیر ، یرقان و ورم گلو ، پیاز می‌تواند مفید باشد. پیاز دارای خاصیت ضدالتهابی است و می‌تواند علائم التهاب مثل درد، تورم، آرتروزها و دردهای نواحی مختلف را تسکین دهد.  آلرژی‌ها، آسم و بیمار‌ی‌های دستگاه تنفسی با مصرف پیاز کاهش پیدا می‌کند. سیر و پیاز هر 2آنزیم‌‌هایی که التهاب ایجاد می‌کند، را مهار می‌کنند. پیاز نیز مانند سیر خاصیت ضدعفونی دارد و قادر است از تجمع پلاکت‌ها جلوگیری کند و در تجزیه فیبرین (لخته خون) دخالت کند./10 
خواص مغز گردو
http://s8.picofile.com/file/8364951268/gerdoo.jpg
اگرچه مغز گردو جزء مغزهای پرچرب طبقه‌بندی می‌شود، ولی خوردن آن، کلسترول خون را کاهش داده و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد. در ضمن نسبت به مغزهای دیگر، حاوی مقدار بیشتری اسید چرب امگا3 است. همان‌طور که می‌دانید، اسید چرب امگا 3 جزء اسیدهای چرب ضروری است. اسیدهای چرب ضروری، اسیدهایی هستند که بدن قادر به ساختن آنها نیست و حتما باید از طریق غذا یا مکمل وارد بدن شوند. اسیدهای چرب امگا? از لحاظ شیمیایی، گروهی از اسیدهای چرب با زنجیره بلند هستند که در ساختمان خود، دارای تعداد زیادی پیوندهای غیراشباع هستند. متخصصان عقیده دارند که چربی‌هایی که پیوندهای غیراشباع دارند (مانند روغن مایع) نسبت به چربی‌هایی که تمام پیوندهایشان اشباع است (مانند روغن‌های جامد)، کمتر سلامتی انسان را در معرض خطر قرار می‌دهند؛ بنابراین توصیه می‌کنند که در تهیه غذاهای روزمره، از روغن‌هایی نظیر روغن‌های گیاهی و مارگارین استفاده شود که عمدتا از همین اسیدهای چرب غیراشباع نظیر امگا? تشکیل شده‌اند./16
ادامه مطلب را در بند (5) اینجا مطالعه فرمایید
خواص عسل با دارچین
١ -درمان بیماری قلبی  2- از بین بردن اثر خارش نیش های حشرات  3- درمان التهاب مفصل 4 -جلوگیری از ریزش مو 5- از بین بردن عفونت مثانه  6- درمان درد دندان  7-کاهش کلسترول   8-درمان سرماخوردگی   9-درمان ناباروری 10 - درد معده  11- تقویت سیستم ایمنی  12-برطرف کردن سوء هاضمه 13-جلوگیری از آنفلوآنزا 14 -افزایش طول عمر 15-برطرف کردن جوش صورت 16- درمان عفونت های پوستی 17 - درمان سرطان 18- از بین بردن خستگی مفرط 19 - از بین بردن بوی بد دهان 20-مشکل شنوایی/6  ادامه مطلب را در بند (6) اینجامطالعه فرمایید

 خواص تخم مرغ

تخم مرغ یک ماده غذایی بی نظیر و سرشار از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن است که کمبود برخی از آنها موجب بروز بیماریهای مختلف از جمله بیماریهای ذهنی، پوستی و چشم می شود.
    وزارت بهداشت اعلام کرد: تخم مرغ جایگاه ویژه ای در سفره غذایی ایرانیان از سالیان دور داشته است. به علاوه توجه ویژه ای به این ماده در موارد غیرتغذیه ای همچون سفره هفت سین، سفره عقد، شکستن تخم مرغ به عنوان جلوگیری از چشم زخم، طالع بینی، درمان شکستگی های استخوان و... شده است که همه و همه در پیشینه و تاریخچه ایران باستان وجود داشته و در بسیاری از مناطق سنتی ایران به غلط یا صحیح، هنوز جایگاه ویژه خود را حفظ کرده است و داد و ستد این ماده غذایی در برخی از خانوارهای روستایی تنها محل درآمدزایی محسوب می شود. از سوی دیگر خواص تغذیه ای موجود در تخم مرغ، این ماده غذایی را در هرم غذایی که معرف الگوی مناسب مصرف مواد غذایی در هر کشور است در گروه گوشت، حبوبات و مغزها قرار داده است. در مصرف مواد غذایی این گروه نیز همچون سایر گروه های غذایی باید تنوع و تعادل در مصرف رعایت شود و از مواد این گروه به شکل جانشینی استفاده گردد./18
 ادامه مطلب را در بند (7) اینجا مطالعه فرمایید
خواص آب کرفس
پایین آوردن فشارخون، آسان‌کننده هضم، مقابله با سرطان و... از جمله خواص آب کرفس است.  پزشکان در طب قدیم، از آب کرفس برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌کردند . برگ‌های این گیاه، دارای ویتامین A فراوانی است و ساقه‌های آن سرشار از ویتامین‌های B1,B2,B6 و C و نیز مقادیر زیادی پتاسیم، اسیدفولیک، کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، سدیم و اسید آمینه است.[نکته بهداشتی روز: اهمیت اسید فولیک]
برخی از خواص آب کرفس:
1- با سرطان مقابله می‌کند: طبق یافته‌های محققان در دانشگاه نیوجرسی، کرفس دارای ترکیباتی است که از پخش سلول‌های سرطانی پیشگیری می‌کند و دارای ترکیبی به نام استیلنیکس است که رشد سلول‌های تومور را متوقف می‌کند.
2- سطح کلسترول را کاهش می‌دهد: تحقیقات نشان داده‌اند که وجود ترکیب شیمیایی در کرفس، به نام "بوتیل فتالید" باعث کاهش سطح کلسترول بد و زیانبارخون می‌شود.[کلسترول؛خوب‌بدیازشت؟!]
3-به هضم غذا کمک می‌کند: طی زمان آبگیری، مواد مغذی خاصی در فیبر این گیاه آزاد می‌شود که به اجابت مزاج کمک می‌کند و به این ترتیب از آب کرفس می‌توان به عنوان یک ملین طبیعی و ضد یبوست استفاده کرد.
4-ادرار آور است: پتاسیم و سدیم موجود در آب کرفس تنظیم کننده‌های قوی مایعات بدن هستند و به تولید ادرار کمک می‌کنند و بدن را از وجود مایعات اضافی خلاص می‌کنند.[نکته‌بهداشتی‌روز: پتاسیم‌بخورید]
5-ضدالتهاب است: آب این گیاه در موارد التهاب مفاصل و انقباض عضلانی ماهیچه استفاده می‌شود وهمچنین سختی التهابات در بیماری‌هایی مانند آسم و آرتروز را کاهش می‌دهد.
6-فشارخون را کاهش می‌دهد: تحقیقات نشان می‌دهد مصرف روزانه آب کرفس به مدت یک هفته، تاثیر فوق‌العاده‌ای روی پایین آوردن فشارخون خواهد داشت.
7-رفع بی‌خوابی می‌کند: مواد معدنی موجود درآب این گیاه، خاصیت آرامبخشی روی سیستم عصبی دارند.
8-به کاهش وزن کمک می‌کند: با مصرف روزانه آب کرفس، ولع خوردن شیرینی‌جات، از بین می‌رود.
9-از ایجاد سنگ جلوگیری می‌کند: مصرف آن به شدت به افراد درگیر با سنگ کلیه و سنگ‌های مجاری ادراری توصیه می‌شود. آب کرفس از بین برنده قوی سموم بدن و به دنبال آن شکستن و حذف سنگ‌ها در بدن می‌شود./9
 
خواص درمانی زردآلو
زرد آلو یکی از میوه هایی با طعم شیرین و سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است.
زرد آلو میوه شیرین و طبیعتی گرم دارد و سرشار از انواع ویتامین های A و C و انواع مواد معدنی مانند منیزیم، فسفر، گوگرد، کلسیم، پتاسیم و آهن است.
هسته شیرین زرد آلو مغذی است و حاوی مواد پروتئینی، قند، چربی و سرشار از انواع ویتامین A است.  
خواص دیگر زرد آلو : ویتامینB  موجود در زرد آلو برای بهبود بیماری های روحی روانی، رفع خستگی ، فراموشی، رفع تشنگی ، تنظیم کننده فشار خون، کنترل بیماری های قلبی و برای درمان کم خونی مصرف آن توصیه می شود.
 کسانی که به التهاب معده مبتلا هستند مصرف زرد آلو با هسته (شیرین)  آن برای بهبود این بیماری (التهاب معده)  مفید است و همچنین هسته شیرین آن برای درمان بیماری هایی مانند سرما خوردگی و افزایش نیروی جنسی مفید است و تنها مصرف زرد آلو برای افرادی که به مشکلات کبدی دارند توصیه نمی شود./9
خواص درمانی کنجد
کنجد خواص درمانی چشمگیری دارد. منبع غنی اسید آمینه کنجد رشد تومورها را متوقف می‌کند و به رفع مسمومیت کبد و کلیه‌ها و بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. دانه‌های کنجد حاوی مواد چربی، آنتی اکسیدان‌ها، روغن کنجد، مواد پروتئینی، اسید آمینه، سلولز، مواد معدنی و کلسیم است و بدین ترتیب دانه‌های کنجد بسیار مغذی و بسیار پر انرژی هستند. کنجد در درمان بی خوابی موثر بوده، خاصیت ضد ورم مفاصل و رماتیسم وهمجنین خاصیت ضد سرطان دارد. خواص ضد قارچ و ضد باکتری از دیگر تأثیرات آن است.روغن کنجد درجلوگیری از فساد دندان کاربرد دارد. همچنین در درمان التهاب و تورم لثه مفید است. برگ‌های کنجد سرشار از مواد لعابی هستند که در گذشته با دیگر گیاهان برای درمان اسهال خونی و وبا کار برد داشته‌اند.آرد کنجد سرشار از اسید آمینه است و ۳ برابر شیر کلسیم دارد. آرد کنجد یا کنجد به خوبی در سالادها، خوراک‌های مرغ یا گوشت و سبزیجات پخته شده به کار رفته و همچنین در معطر ساختن پنیر، سالادهای تخم مرغ، سس‌هایی که اساس آن کره یا نان معطر هست کاربرد دارد.کنجد معدن مواد معدنی قابل جذب است و دارای منیزیم، کلسیم، آهن، سیلیس، آلومینیوم، کروم، مس، نیکل، سدیم و چندین فلز و شبه فلز دیگر است. اثر کنجد بیشتر به علت داشتن ویتامین‌های زیاد آن، به ویژه ویتامین‌های ب است.کنجد یک غذای با ارزش برای انسان است که دارای خواص گوشت است ولی ضرر آن را ندارد.کنجد، قوت، جوانی، تعادل زندگانی و صحت را به انسان می‌بخشد. اثر آن در تعویض سلول‌های کهنه بدن بسیار سریع است و در تسهیل تفکر عمل آن قابل تحسین است و در رفع آلامی مانند سرطان، سل، کم خونی بی نظیر است./19
پیوندها
خواص خوراکی ها
خواص میوه و سبزیجات

گیاهان دارویی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

دریافت کد اوقات شرعی

ابزار هدایت به بالای صفحه




در این وبلاگ
در كل اینترنت

وضعیت آب و هوا